Friday, July 9, 2010

RTM kata kawan-kawanku....


Semalam aku telah selamat menjalani interview SPP.Dalam erti kata lain, seandainya aku lulus interview tersebut maka terlantiklah aku sebagai Guru Betul-Betul..bukan Guru Olok-Olok lagi bak kata pensyarah kat IPSAH.
Namun, kegirangan menduduki interview tersebut tidak dapat menandingi resah penantian yang tak pasti(rujuk blog ini).Rupanya, dalam kesenangan ada kesusahan dan itulah kehidupan..

RTM...
Rehat..Tido..Makan..memang itulah yang benar-benar aku lakukan sekarang.Memang benarlah,ada disadvantage dari apa yang berlaku tapi..mari sama-sama kita lihat dari sudut yang positif pulak.

1.Meluangkan lebih masa dengan keluarga.
Bila duduk di rumah macamni, aku mula terfikir.Dulu masa sibuk dengan urusan sekolah,aku sering tertanya2..bila boleh rehat panjang?Kini..doakan terkabul buat sementara waktu.

2.Masa untuk mempertingkatkan ilmu.
Masa interview semalam aku ada ditanya pelbagai soalan tentang pendidikan.Ada juga yang tak terjawab.Maka,inilah saatnya aku review balik apa2 yang patut aku tahu sebagai seorang guru.Peluang yang ada perlu digunakan sebaiknya.

3.Masa untuk berjimat cermat.
Almaklumlah..lambat dipostingkan bererti lambatlah gaji masuk.So,inilah masanya untuk aku belajar berbelanja secara berhemat.Walaupun agak memeritkan namun jika dipandang dari sudut positifnya,inilah masanya aku "dipraktikum"kan dengan ilmu pengurusan kewangan.

4.Menghayati perasaan orang2 yang tidak bernasib baik.
Bila dunia dihimpit dengan masalah kewangan,maka kita dapat lihat graf pengangguran di seluruh dunia kian mencanak.Di Malaysia sahaja,ribuan orang menganggur akibat penstrukturan sektor swasta dan perkilangan.Maka,inilah masanya aku menerima tarbiah dari apa yang berlaku.

5.Menghayati semangat pengorbanan para ulama,pejuang dan guru2 suatu ketika dulu.
Dunia tarbiyah dan pendidikan memang menuntut pengorbanan.Maka,inilah masa yang sesuai untuk aku merasai sekelumit dari pengorbanan mereka di medan pendidikan suatu ketika dahulu.Ayuh!bersama2ku merasai "nikmat" pengorbanan ini.

Apa pun yang berlaku..ayuh kembali kepada ALlah...firmanNya yang bermaksud: " Sesungguhnya dengan kesusahan itu ada kesenangan.Dengan kesusahan itu ada kesenangan.."

No comments:

Post a Comment