Saturday, July 17, 2010

Ayat-ayat Motivasi dari Al-Quran


KENAPA AKU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka
dibiarkan saja mengatakan;
"Kami telah beriman," sedangkan
mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya
kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka,
maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar
dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang berdusta."
-Surah Al-ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal
ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu
menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu,
Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu
melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUST?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan
janganlah pula kamu bersedih hati,
padahal kamulah orang2 yang paling tinggi
darjatnya, jika kamu orang2 yang beriman."
-surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah)
dengan jalan sabar dan mengerjakan
sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang
itu amatlah berat kecuali kepada
orang2 yang khusyuk"
-Surah Al-Baqarah ayat 45

AKU TAK DAPAT TAHAN!!
"....dan janganlah kamu berputus asa
dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
berputus asa dari rahmat Allah
melainkan kaum yang kafir."
-Surah Yusuf ayat 87
wallahua'lam...

sourca from PMIUSM

No comments:

Post a Comment